Majiteľka Optiky ZITA: Online predajcovia idú po povrchu, výber okuliarov nie je ako kúpa knihy

Príbeh obľúbenej bratislavskej Optiky ZITA určite poznáte. Dano, syn optičky a optometristky Zity, prišiel s nápadom robiť optické remeslo na Slovensku inak. Moderne. A tak sa spolu pustili do rodinného biznisu, ktorý si zakladá na profesionalite, ľudskom prístupe a kvalite. Dokážu online optiky nahradiť skutočnú návštevu a vyšetrenie? Ako vyzerá výber dizajnových rámov? A prečo je potrebné chrániť zrak pred modrým svetlom? Porozprávali sme sa s majiteľmi Zitou a Danom.

O vašich začiatkoch a príbehu za vznikom optiky ste rozprávali v mnohých rozhovoroch. Dnes je tomu už, ak sa nemýlim, 8 rokov od prvotného nápadu a 5 rokov od otvorenia. Ako to teraz, s odstupom času, hodnotí mamina – pani Zita, a ako syn – Daniel, ktorý s nápadom prišiel? 

Zita: Vidím, že ľudia sú s nami spokojní a z toho mám nesmiernu radosť. Za tie roky sme sa naozaj posunuli – s vkusom, tímom aj servisom. Zákazníci, ktorí sú s nami od začiatku, majú dnes už druhé, tretie okuliare. Je super vidieť ich posúvať sa spolu s nami! Veľkým plusom je kvalita nášho servisu, od ktorej nepoľavujeme. Ľudia sú z neho dodnes nadšení. Ja im však od začiatku hovorím, že predsa nič výnimočné na našom prístupe nie je, je taký, aký by mal byť všade.

Dano: Veľmi rýchlo to preletelo! Málokedy sa myšlienkami vraciam do minulosti, skôr pozerám vpred a premýšľam nad tým, kým by sme v budúcnosti mohli byť. Pamätám si, že nám na začiatku predpovedali, že to ako firma nedáme a skončíme veľmi rýchlo. Po 5 rokoch sme stále tu a nikam sa nechystáme.

Ste dnes s Optikou ZITA tam, kde ste si pred rokmi predsavzali?

Ciele sa počas cesty, prirodzene, menia a nás najviac baví práve tá cesta. Ale áno, snívali sme o tom, že sa budeme každé ráno tešiť do práce, môcť pracovať v peknom prostredí, s produktami a tímom, za ktorý sa vieme plne postaviť. A veľmi sa tešíme, že si naša vízia našla dostatočne široké publikum z radov zákazníkov.  

Buďte v obraze s naším magazínom
Dostávajte pravidelný výber najnovších článkov
Vaša žiadosť bola neúspešná. Prosíme, skúste to znova.
Vaše prihlásenie sa prebehlo úspešne.

Váš tím sa za ten čas rozrástol, aktuálne vás je 14. Je náročné nájsť kvalifikovaných a zapálených ľudí pre toto “remeslo”?

Musím povedať, že áno. Ale našťastie sa nám zatiaľ vždy podarilo nájsť skvelých ľudí. Každý je svojím spôsobom iný a špecifický, a tak je to super. Optické remeslo je ale na Slovensku dlhodobo veľmi zanedbávané a vieme, že keď s tým niečo nespravíme, tak onedlho bude obrovským problémom nájsť šikovných ľudí. 

Svedčí o tom aj fakt, že na Slovensku nie je vysoká škola, kde by bolo možné študovať optiku, optometriu, alebo ortoptiku. Najbližšia škola je v Brne. Okrem toho máme obrovské problémy v legislatíve. Ortoptiku – korekčné cvičenie očí pre deti na zlepšenie očných vád, na Slovensku ani nie je možné vykonávať. A to len preto, že u nás tento odbor nie je možné študovať. 

Deti potom, ak vôbec, cvičia s očnými lekármi. Nie je to však ich špecializácia. Oční lekári riešia oči z pohľadu patológie oka. Korekcia a meranie zraku je doménou optometristov a ortoptikov. Viacero generácií zanedbalo tento odbor a musíme s tým niečo spraviť.

Sú zákazníci tejto doby iní? Posunul sa niekam trh či dopyt na Slovensku?

Určite áno. Špeciálne vnímame to, že ak sa u nás zákazníci nadchli pred dvoma rokmi pre dizajnovejšie rámy, tak teraz už hľadajú cielene zaujímavejšie kúsky. V ZITE však stále dbáme na to, aby dizajn nezatienil osobnosť človeka.

A čo konkurencia? Máte pocit, že ste svojim prístupom naštartovali revolúciu v optike? 

My sme sa vybrali podstatne ťažšou cestou. Väčšina optík spolupracuje s jedným korporátom, ktorý vlastní veľa značiek, ktoré nájdete v bežných optikách. My sme sa rozhodli spolupracovať s nezávislými značkami, ktoré ponúkajú zaujímavejší, a pritom veľmi nositeľný štýl, a kvalitné prevedenie rámov. Často ide o rodinné firmy z Európy a s dlhou tradíciou alebo menšie manufaktúry, prípadne inovatívne firmy, čo sa týka materiálov a udržateľnosti.

Ako vnímate online predajcov dioptrických okuliarov? Dokáže digitalizácia procesu výberu okuliarov nahradiť skutočnú návštevu a vyšetrenie?

Rozumieme, že sa svet posúva stále viac do online priestoru. Tiež sme pracovali na tvorbe e-shopu, kde však okuliare predávame iba bez dioptrických skiel. Nebránime sa inováciám, ale nemôžu ísť na úkor kvality. Predsa, ide o zdravotnú pomôcku, ktorá musí byť dobre zmeraná, aby sme si chránili zrak. 

Momentálne neexistuje technológia, ktorá by vedela nahradiť návštevu optiky. Každé okuliare musia mať čo najpresnejšie zmerané PD a výšku očnice, ktorá je pri každých okuliaroch iná. Taktiež má každý z nás iný životný štýl, inú prácu... Spolu vyberáme tie najvhodnejšie okuliarové šošovky pre daného človeka. 

Online predajcovia idú veľmi po povrchu a niektorí tvrdia, že to je to isté, ako kupovať knihu. To isté to teda rozhodne nie je. K okuliarom treba pristupovať individuálne. Rám by mal tiež dobre sedieť, aby bol pohodlný na každodenné nosenie. Z našej skúsenosti k námväčšina ľudí príde s nejakou predstavou, ale odchádzajú domov spokojní s úplne iným rámom.

Vo vašej ponuke nájdeme množstvo dizajnových skvostov, ktoré máte ako jediní na Slovensku. Nie je tajomstvom, že každoročne navštevujete dizajnové veľtrhy v Paríži či Miláne. Ktoré ďalšie krajiny určujú trendy v okuliarových rámoch?

Výroba rámov a optické remeslo má dlhoročnú tradíciu najmä v Taliansku a vo Francúzsku. Nachádza sa tu veľmi veľa nezávislých a kreatívnych tvorcov, a tiež malé manufaktúry. Trendy ale určujú aj iné krajiny, napríklad Španielsko či Japonsko.

Na základe čoho vyberáte nové prírastky do portfólia? Máte nejaký "check-list", ktorý musí značka spĺňať?

Aktuálne hľadáme skôr unikátne tvary, prevedenia, farby, prípadne materiály, ktoré ešte nemáme. Dôležité je tiež to, aby mala pre nás značka dostatočne zaujímavé portfólio, nie len pár modelov. Rámy musia aj veľmi dobre sedieť. Mnoho značiek má pekné dizajny, ale nemajú zvládnuté to, aby rám sedel a bol teda pohodlný na nosenie. V neposlednom rade hrá rolu aj fakt, či si sadneme so zástupcami/majiteľmi značky ľudsky a či máme podobne nastavený level kvality produktov a služieb.

Sú aktuálne nejaké trendy, či už v materiáloch, tvaroch alebo farbách?

Najvýraznejšie sú momentálne trendy v materiáloch. Stále viac sa objavujú malé značky a startupy s udržateľnými materiálmi. Mnohé značky prešli na rozložiteľné plasty a bio acetáty. My sa týmto novým materiálom veľmi tešíme, zároveň však pozeráme na kvalitu, aby rám bez problémov vydržal každodenné používanie.

Čo sa týka farieb, tak u výrobcov sa tento rok objavuje farba mauve, kráľovská modrá, prípadne biele a krémové odtiene.

Zákazníkom viete skutočne poradiť, o čom svedčí aj množstvo kladných referencií. V rámoch vynikajú známe, ale aj celkom obyčajné tvare, ktorých fotky nájdeme na vašom Instagrame. Ako vznikol nápad fotiť vašich spokojných zákazníkov?

Hľadali sme spôsob, ako ukázať rámy na ľuďoch. Zachytiť ich priamo na tvárach zákazníkov, ktorým najlepšie sedia, nám dávalo najväčší zmysel. Navyše nám dokumentárny štýl fotografa Jakuba Čaprnku príde autentický a ladí s kultúrou ZITY.

Dokážete zo svojich skúseností pomenovať nejaké zásady, podľa ktorých by si človek mal vyberať typ rámu okuliarov? Napríklad, že hnedovlasým ľudom sa viac hodia výrazné farby, alebo okrúhlej tvári pristanú hranaté rámy a podobne...

Nedá sa to takto celkom povedať. Typ rámu závisí od toho, aký má človek nos, veľkosť hlavy, výšku obočia atď. Optici už majú ľudí v oku. Keď sadne tvar, o farbe sa už často rozhoduje aj zákazník sám, lebo najlepšie pozná, v čom sa cíti dobre a aká farba ladí k jeho štýlu. Prípadne si u nás po vyskúšaní obľúbi farbu, ktorú by si nikdy nevybral.

Okrem pekného dizajnu a kvalitných materiálov je však dôležitá aj ochrana zraku, napríklad pred modrým svetlom. Vedeli by ste nám v skratke priblížiť, prečo má zmysel chrániť oči pred modrým svetlom z obrazoviek mobilov či počítačov?

Modré svetlo je pre nás veľmi dôležité. V poslednom čase sa mu však vplyvom obrazoviek a umelého osvetlenia vystavujeme oveľa viac. Chrániť sa pred ním môžeme napríklad špeciálnou vrstvou na okuliarových šošovkách, ktorá chráni pred nebezpečnou časťou modrého spektra. Dôležité je, aby takéto okuliare filtrovali modré svetlo vlnovej dĺžky okolo 435 nm. Mnohé lacné varianty na internete filtrujú inú časť modrého svetla. Treba si teda dávať pozor, odkiaľ takéto okuliare kupujete. 

Má zmysel riešiť farbu svetla aj pri svietidlách? Napríklad, ak si vyberám lampu na čítanie. Z pohľadu očí a vplyvu na zrak.

Kedysi sa hovorilo, že čítať pri slabom osvetlení je zlé pre oči. Toto však nebolo nikdy vedecky potvrdené. Slabé svetlo ale môže utlmovať a tým pádom sa vám večer môže chcieť skôr spať.

Svetlo je dôležité riešiť skôr z pohľadu zafarbenia, lebo má vplyv na náš cirkadiálny rytmus. Keď sa prebúdzame, modré svetlo je pre nás veľmi dôležité. Vo večerných hodinách by sme sa mu zas mali vyhýbať, aby sa telo prirodzene pripravilo na spánok. V domácnostiach je preto lepšie mať teplé svetlo do žlta, ktoré prirodzene utlmuje. Svetelné zdroje s chladným svetlom do modra sa nachádzajú skôr v kancelárskych priestoroch, pretože organizmus nabudia.

Toto je však viac téma pre odborníkov na cirkadiálny rytmus.