Nahé modelky v plaste či pomaľovaný albín: Karman robí dizajn, ktorý mení svet

Značka Karman patrí medzi priekopníkov vo svojom obore. Nielenže každoročne prináša originálne dizajny osvetlenia, ale priamo poukazuje na najväčšie spoločenské problémy. Aké kontroverzné kampane priniesla a ako nimi dokáže zmeniť svet sa dozviete exkluzívne od marketingovej manažérky Camilly Rossi. 

Prístup talianskej značky Karman sa nám v Smart Light mimoriadne páči a stotožňujeme sa s ním. Keďže sme mali silnú potrebu priložiť ruku k dielu, rozhodli sme sa ideu z ich minuloročnej kampane zvečniť aj na obálke nášho prvého Magazínu. Okrem toho sme pozvali zástupcov Karman porozprávať o práci a hodnotách značky na Deň otvorených dverí, ktorý sa uskutočnil toto leto v našom showroome. Na silné myšlienky sme chceli nadviazať tiež formou, ktorá pretrvá, a má silu osloviť vás v čase. Preto vznikol tento rozhovor. 

Aký je príbeh značky Karman?  

Karman je talianska spoločnosť vyrábajúca interiérové a exteriérové osvetlenie. Bola založená vo Fossombrone, priamo v srdci talianskeho regiónu Marche v roku 2005, z kreatívneho pohľadu a podnikateľského ducha Davida Diamantiniho. Aj keď korene sú talianske, samotná značka má veľký predpoklad pôsobiť na medzinárodných trhoch, kde sú jej produkty distribuované s čoraz väčším úspechom.  

Silná a dekoratívna identita, ktorá je dôležitou súčasťou Karman, nám pomáha vyniknúť na súčasnom trhu. Sme tiež schopní vytvárať dialóg v duchu jedinečných návrhov a projektov, ktoré majú zároveň prísnosť, presnosť a odbornosť, pokiaľ ide o materiály a svetelné technológie. V neposlednom rade, svetlo vnímame predovšetkým ako trvalý zdroj inšpirácie. 

Čo sa za tie roky zmenilo? Kde je značka teraz? 

V roku 2005 už všetky existujúce svetelné spoločnosti prosperovali. Karman si tak potreboval vytvoriť vlastný priestor a snažil sa zaujať najmä svojou originalitou a nekonvenčnosťou.  

Misia splnená! Akonáhle sme sa dostali do radaru komunity v sektore, začala sa ďalšia evolúcia, vďaka ktorej je Karman nielen zábavnou a inovatívnou, ale aj funkčnou a efektívnou spoločnosťou. Dnes môžeme povedať, že patríme medzi niekoľko málo značiek, ktoré majú silnú identitu a rozpoznateľnosť. 

Akú sú silné a slabé stránky segmentu osvetlenia? 

Silné stránky: stále viac špecializovaných profesionálov, ktorí pre nás navrhujú; vývoj technológií; väčšia pozornosť venovaná pohodliu v domácnostiach, aj vo verejných priestoroch. 

Slabé stránky: slabá predispozícia zo strany koncového zákazníka míňať peniaze na osvetlenie, pričom je ochotný pri zariaďovaní domácnosti minúť veľa na iné veci; trh odmeňuje najmä spoločnosti, ktoré dovážajú a nevyrábajú, znížením všeobecnej úrovne kvality produktu; čoraz menší význam malých predajní, naopak, väčší význam špecializovaných firiem, ako je aj Smart Light. 

Ktorý úspech si ceníte najviac?  

Dosiahnutie stanovených cieľov a povzbudivých výsledkov naprieč Európou, za čo vďačíme dobre nastavenej stratégii. Ďalším krokom budú najvzdialenejšie trhy, najmä zámorské.

Celá komunikácia Karman je trochu kontroverzná – ako ju vnímajú zákazníci a spoločnosť? Dostávate aj negatívne ohlasy?  

Komunikácia Karman je odjakživa provokatívna a zahŕňa, viac či menej, delikátne témy. Z tohto dôvodu nezostane nikdy bez povšimnutia a občas je spochybňovaná verejnosťou. Tým, ktorí majú iné dojmy, hovoríme, že sme mladá a otvorená značka. Sloboda názoru, ktorý je vyjadrený zdvorilo, je úplne legitímna. 

Povedzte nám viac o kampani, ktorá vyobrazuje albína s červeným nápisom na hrudi: Am I White Enough? (Som dosť biely?) Čo sa za nápadom skrýva? 

Kampaň Black or White z roku 2021 sa zrodila z potreby zdôrazniť, alebo skôr odsúdiť, averziu tých, ktorí si myslia, že môžu postaviť múry a rozdeliť ľudstvo na belochov a černochov, na rasy, klany či kmene. Preto sme si ako protagonistu myšlienky vybrali Jeffreyho, albína s črtami černocha, takmer svetový unikát. Vážime si, že sme prostredníctvom jeho originality mohli zdieľať túto dôležitú ideu. 

Ako s vašou komunikáciou súvisí claim Be Yourself? 

Nový claim sme oznámili v roku 2021, no v skutočnosti vystihoval hodnoty Karman vždy. Naša značka je o vlastnej identite, pravosti, jednoduchosti, ale aj originalite. Najlepšie to vystihol zakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Karman, Davide Diamantini:  

„Byť sám sebou je čoraz ťažšie. Byť nedokonalým, originálnym a jedinečným si vyžaduje odvahu. Lebo vždy sa nájde niekto, kto vás bude kritizovať. Tí, ktorí si kúpia svietidlo Karman, spochybňujú stereotypy a bránia svoju vlastnú identitu." 

Poďme sa pozrieť na vašu aktuálnu kampaň na rok 2022, Plastikarman. Čo bolo spúšťačom, ktorý vás prinútil zamyslieť sa nad plastovým znečistením? 

S nápadom prišiel Matteo Ugolini, ktorý, okrem toho že je jedným z dizajnérov a kreatívnym riaditeľom značky Karman, je aj bojovníkom za životné prostredie a ekologickú udržateľnosť. 

Ako môže jedinečný dizajn zmeniť svet k lepšiemu? 

Podobne ako umenie, aj dizajn dokáže človeka povzniesť a prispieť k jeho spokojnosti. Kým umelec tvorí unikát, dizajnér tvorí produkt, ktorý má potenciál osloviť oveľa viac ľudí. Pozitívny efekt sa tak násobí.

Pracujete tiež s recyklovanými materiálmi, alebo ste do výroby zaviedli nejaké ekologické procesy? 

Otázkam životného prostredia venujeme veľkú pozornosť a používame mnoho recyklovateľných materiálov, ako je sklo, keramika, tkanina a podobne. 

Buďte v obraze s naším magazínom
Dostávajte pravidelný výber najnovších článkov
Vaša žiadosť bola neúspešná. Prosíme, skúste to znova.
Vaše prihlásenie sa prebehlo úspešne.

Môžete nám povedať o svojich ďalších plánoch? Čo nás čaká v budúcej sezóne? 

Pracujeme na novom katalógu aj na komunikačnej kampani, pri ktorej chceme zachovať WOW efekt. Sme v dobrom bode a veríme, že to bude úžasné!