Značka Karman patrí medzi priekopníkov vo svojom obore. Nielenže každoročne prináša originálne dizajny osvetlenia, ale priamo poukazuje na najväčšie spoločenské problémy. Aké kontroverzné kampane priniesla a ako nimi dokáže zmeniť svet sa dozviete exkluzívne od marketingovej manažérky Camilly Rossi.
Prístup talianskej značky Karman sa nám v Smart Light mimoriadne páči a stotožňujeme sa s ním. Keďže sme mali silnú potrebu priložiť ruku k dielu, rozhodli sme sa ideu z ich minuloročnej kampane zvečniť aj na obálke nášho prvého Magazínu. Okrem toho sme pozvali zástupcov Karman porozprávať o práci a hodnotách značky na Deň otvorených dverí, ktorý sa uskutočnil toto leto v našom showroome. Na silné myšlienky sme chceli nadviazať tiež formou, ktorá pretrvá, a má silu osloviť vás v čase. Preto vznikol tento rozhovor.
Aký je príbeh značky Karman?
Karman je talianska spoločnosť vyrábajúca interiérové a exteriérové osvetlenie. Bola založená vo Fossombrone, priamo v srdci talianskeho regiónu Marche v roku 2005, z kreatívneho pohľadu a podnikateľského ducha Davida Diamantiniho. Aj keď korene sú talianske, samotná značka má veľký predpoklad pôsobiť na medzinárodných trhoch, kde sú jej produkty distribuované s čoraz väčším úspechom.
Silná a dekoratívna identita, ktorá je dôležitou súčasťou Karman, nám pomáha vyniknúť na súčasnom trhu. Sme tiež schopní vytvárať dialóg v duchu jedinečných návrhov a projektov, ktoré majú zároveň prísnosť, presnosť a odbornosť, pokiaľ ide o materiály a svetelné technológie. V neposlednom rade, svetlo vnímame predovšetkým ako trvalý zdroj inšpirácie.
Čo sa za tie roky zmenilo? Kde je značka teraz?
V roku 2005 už všetky existujúce svetelné spoločnosti prosperovali. Karman si tak potreboval vytvoriť vlastný priestor a snažil sa zaujať najmä svojou originalitou a nekonvenčnosťou.
Misia splnená! Akonáhle sme sa dostali do radaru komunity v sektore, začala sa ďalšia evolúcia, vďaka ktorej je Karman nielen zábavnou a inovatívnou, ale aj funkčnou a efektívnou spoločnosťou. Dnes môžeme povedať, že patríme medzi niekoľko málo značiek, ktoré majú silnú identitu a rozpoznateľnosť.
Akú sú silné a slabé stránky segmentu osvetlenia?
Silné stránky: stále viac špecializovaných profesionálov, ktorí pre nás navrhujú; vývoj technológií; väčšia pozornosť venovaná pohodliu v domácnostiach, aj vo verejných priestoroch.
Slabé stránky: slabá predispozícia zo strany koncového zákazníka míňať peniaze na osvetlenie, pričom je ochotný pri zariaďovaní domácnosti minúť veľa na iné veci; trh odmeňuje najmä spoločnosti, ktoré dovážajú a nevyrábajú, znížením všeobecnej úrovne kvality produktu; čoraz menší význam malých predajní, naopak, väčší význam špecializovaných firiem, ako je aj Smart Light.
Ktorý úspech si ceníte najviac?
Dosiahnutie stanovených cieľov a povzbudivých výsledkov naprieč Európou, za čo vďačíme dobre nastavenej stratégii. Ďalším krokom budú najvzdialenejšie trhy, najmä zámorské.
Celá komunikácia Karman je trochu kontroverzná – ako ju vnímajú zákazníci a spoločnosť? Dostávate aj negatívne ohlasy?
Komunikácia Karman je odjakživa provokatívna a zahŕňa, viac či menej, delikátne témy. Z tohto dôvodu nezostane nikdy bez povšimnutia a občas je spochybňovaná verejnosťou. Tým, ktorí majú iné dojmy, hovoríme, že sme mladá a otvorená značka. Sloboda názoru, ktorý je vyjadrený zdvorilo, je úplne legitímna.
Povedzte nám viac o kampani, ktorá vyobrazuje albína s červeným nápisom na hrudi: Am I White Enough? (Som dosť biely?) Čo sa za nápadom skrýva?
Kampaň Black or White z roku 2021 sa zrodila z potreby zdôrazniť, alebo skôr odsúdiť, averziu tých, ktorí si myslia, že môžu postaviť múry a rozdeliť ľudstvo na belochov a černochov, na rasy, klany či kmene. Preto sme si ako protagonistu myšlienky vybrali Jeffreyho, albína s črtami černocha, takmer svetový unikát. Vážime si, že sme prostredníctvom jeho originality mohli zdieľať túto dôležitú ideu.
Ako s vašou komunikáciou súvisí claim Be Yourself?
Nový claim sme oznámili v roku 2021, no v skutočnosti vystihoval hodnoty Karman vždy. Naša značka je o vlastnej identite, pravosti, jednoduchosti, ale aj originalite. Najlepšie to vystihol zakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Karman, Davide Diamantini:
„Byť sám sebou je čoraz ťažšie. Byť nedokonalým, originálnym a jedinečným si vyžaduje odvahu. Lebo vždy sa nájde niekto, kto vás bude kritizovať. Tí, ktorí si kúpia svietidlo Karman, spochybňujú stereotypy a bránia svoju vlastnú identitu."
Poďme sa pozrieť na vašu aktuálnu kampaň na rok 2022, Plastikarman. Čo bolo spúšťačom, ktorý vás prinútil zamyslieť sa nad plastovým znečistením?
S nápadom prišiel Matteo Ugolini, ktorý, okrem toho že je jedným z dizajnérov a kreatívnym riaditeľom značky Karman, je aj bojovníkom za životné prostredie a ekologickú udržateľnosť.
Ako môže jedinečný dizajn zmeniť svet k lepšiemu?
Podobne ako umenie, aj dizajn dokáže človeka povzniesť a prispieť k jeho spokojnosti. Kým umelec tvorí unikát, dizajnér tvorí produkt, ktorý má potenciál osloviť oveľa viac ľudí. Pozitívny efekt sa tak násobí.
Pracujete tiež s recyklovanými materiálmi, alebo ste do výroby zaviedli nejaké ekologické procesy?
Otázkam životného prostredia venujeme veľkú pozornosť a používame mnoho recyklovateľných materiálov, ako je sklo, keramika, tkanina a podobne.
Môžete nám povedať o svojich ďalších plánoch? Čo nás čaká v budúcej sezóne?
Pracujeme na novom katalógu aj na komunikačnej kampani, pri ktorej chceme zachovať WOW efekt. Sme v dobrom bode a veríme, že to bude úžasné!